۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

لنگی و مدل موی انگلیسی در پایتخت


حسن کریمی
«سرم را سرسری متراش ای استاد سلمانی/ که این سر در سرای خود سری دارد و سامانی»
در یک صبح زمستانی، عبدالله و پدرش به خاطر خرید کردن به بازار آمده‌اند. عبدالله پتلون آبی رنگ، شالِ سفید و جاکت خاکستری پوشیده است و مدل موی‌اش انگلیسی است. پدرش، قد بلند، پیراهن تنبان و یک «لَنگی» سفید رنگ پوشیده است. این پدر و پسر در منطقه‌ی زیرزمینی شهر کابل، کنار دیوار دموکراسی هستند و تصمیم دارند که به مندوی بروند.
در زمان طالبان کسی اجازه نداشت که مدل موی بگذارد. در آن وقت شاگردان مکتب، مجبور بودند که «لنگی» به سر کنند و در صنف درس حاضر شوند. شیر احمد، باشنده هرات است. وی می‌گوید:«در زمان طالبان وقتی که مکتب می‌رفتم، مندیل می‌پوشیدم. من آن زمان کوچک بودم. صبح‌ها وقتی که به سوی مکتب می‌رفتم، چندین دقیقه باید رو به روی آیینه می‌ایستادم، تا مندیل‌ام را درست بسته کنم.» 
اما بعداز سقوط طالبان، در همان روزهای نخست، در سلمانی‌های شهر نوبت نبود، جوانان داخل سلمانی‌ها می‌شدند که موهای شان را اصلاح کنند و مدل جدید بزنند. در آن وقت، مدل موی «تایتانیک» بسیار رایج بود. کسی که مدل موی تایتانیک داشت را «بچه‌ی تایتانیک» می‌گفتند.
مدل موی انگلیسی
اکنون دو سه سال است که میان جوانان کابل مدل موی «انگلیسی» طرفدار پیدا کرده است. اکثریت جوانان کابل سبک موی شان انگلیسی می‌باشند. در کابل سلمانی‌ها زیادی وجود دارد، به طور عموم دو نوع سلمانی در پایتخت است: یک «سلمانی‌های سیار» که در پیاده‌روها بساط شان را پهن می‌کنند و دیگری سلمانی‌های که جواز کار و دکان و آرایشگاه دارند.
مصطفی، سلمان است و در شهر کابل سلمانی دارد وی در باره مدل موی انگلیسی می‌گوید:«مدل موی انگلیسی از زمان جنگ جهانی دوم، شهرت یافت. در آن زمان مدل موی هیتلر حالت بیضوی داشت. وقتی او این مدل را برای خودش انتخاب نمود، این مدل کم کم به خصوص در کشور انگلستان شهرت یافت. در اصل از همان جا آغاز شده بود. مدل موی انگلیسی زیادتر بر می‌گردد به دهه 60 میلادی. فعلا این مدل موی در اروپا به خصوص در سال‌های 2013 و 2014 میلادی دوباره مد شده است.»
مصطفی، 25 ساله است، پنج سال می‌شود که این شغل را (سلمانی) دنبال می‌کند. وی می‌گوید:«قبل از این‌که این کار را شروع کنم، کودک بودم، در زمستان و تابستان در منطقه‌ی مندوی دست‌فروش بودم. آن‌جا پلاستیک می‌فروختم. بعدا دست فروشی را رها کردم و خیاطی رفتم و چند سال خیاط بودم. در آخر سلمانی رفتم چند سال در دبی سلمان بودم. دو سه سال است که در کابل هستم و سلمانی می‌کنم.»
مصطفی، فرد اجتماعی است. او با فکاهی و جوک‌ به دوستان و مشتریانش، آنها را سرگرم می‌کند. او درد مهاجرت را نیز کشیده است؛ 18 سال در ایران مهاجربوده و چهار سال در شهر دبی. 
مصطفی هشت سال عاشق بوده است. بیست و پنچ ساله می‌باشد. به خاطر اختلاف طبقاتی کسی را که دوست داشت، به او نرسیده است. مصطفی عاشق آهنگ‌های رپ و عاشق موتر است. او طرفدار خواننده آمریکایی به نام امینم ( Eminem) است.
عید محمد «سلمان سیار» است و 55 ساله می‌باشد. او در کنار خیابان بساط سلمانی‌اش را پهن کرده است. وسایل سلمانی‌اش را یک آیینه شکسته، قیچی، شانه، دستمال و یک چوکی چوبی کوچک تشکیل می‌دهد. او در پیاده‌رو خیابان سیلوی کابل نشسته است و منتظر مشتری می‌باشد که بیاید موهایش را اصلاح کند. وی ده سال است که سلمان است.عید محمد می‌گوید:«در روز ده سر یا پنج سر کل می‌کنم.» قیمت فی سر را که اصلاح می‌کند سی افغانی می‌باشد.
در شهر کابل سلمان‌های سیاری زیادی وجود دارد. عموما این افراد درپیادروهای خیابان میوند و جاده سیلو مشاهده می‌شود. این سلمان‌های سیارِ شهر کابل از مواد ضد عفونی کننده استفاده نمی‌کنند.
نیک محمد، شاگرد نانوا است. او آمده است که موهایش را اصلاح کند. از سلمان‌های‌ سیار؛ وی عید محمد را انتخاب می‌کند و روی یک چوکی چوبی می‌نشیند. عید محمد دستمال پرچرک را دور گردنش می‌بندد و شروع به اصلاح موی نیک محمد می‌کند. نیک محمد 19 ساله است و مکتب نمی‌رود. وی در باره نه رفتنش به مکتب می‌گوید:«نشد دیگه، اگه می‌رفتوم خوب می‌شد، باید کار می‌کردم. حالا هم دکون لق مکتب.»
مدل موی انگلیسی نخست در اروپا طرفدار پیدا کرد بعد کم کم در کشورهای آسیایی و آمریکایی گسترش پیدا نمود. اکنون قهرمانان فوتبال، راکرها، خواننده‌های پاپ، بازیگران سینما از مدل موی انگلیسی بیشتر استفاده می‌کنند. به طور نمونه می‌توان از کریستیانو رونالدو فوتبالیست مشهور جهان نام برد. در کابل اکثر جوانان از مدل موی این فوتبالیست تقلید می‌کنند. 
جوانان افغانستانی که در اروپا و ایران زندگی می‌کردند، این مدل را به کابل و افغانستان آوردند و این گونه شد که در کابل طرفدارانی زیادی را به خود جلب نموده است. در افغانستان دو سه سال می‌شود که این مدل مد شده است. 
مدل موی انگلیسی به گونه است که همه دوست دارد، موهای شان را این گونه اصلاح کند، حتی کسانی که دیپلمات ، کارمند دولت و یا شخصی که همیشه استایل می‌زنند از این مدل استفاده می‌کند. مدل موی است که «کلگی» آن را پسند می‌کند.
مصطفی سلمان می‌گوید:«خوبی این مدل این است که شما، با هر لباسی که بپوشید، خوب می‌آید. با پیراهن و تنبان، کت و شلوار، گوپیچه، یک نوع مدل است که در هر حالت خودش را نشان می‌دهد
هادی، بار اولش است که مدل موی انگلیسی می‌زند. وی می‌گوید:«قبلا مدل موی مه آمریکایی و ریشه‌ای بود اما حالا در کابل اکثر بچه‌ها مدل‌ موی شان را انگلیسی می‌زنند، مه هم دوست دارم انگلیسی بزنم.» هادی، دکان چینی فروشی دارد. او 25 ساله است و طرفدار آهنگ‌های پاپ می‌باشد.
لنگی 
لنگی یا دستار گونه‌ای سربند با سبک‌های گوناگون میان مردم خاورمیانه و جنوب آسیا رایج است. به لنگی، عمامه، لنگوته، مندیل، دستار، سربند، دستمال، نیز گویند. بر سرگذاشتن عمامه بیشتر در ایران، افغانستان، هند، ازبکستان و تاجکستان رایج است. در کشورهای آفریقایی پوشیدن دستار نیز رواج دارد. 
در بین مسلمانان نیز عمامه پوشیدن رایج است و آن را سنت اسلامی می‌دانند. بزرگان دینی مسلمان عمامه پوشیدن را، به خصوص در وقت ادعا نماز سفارش کرده است. پوشیدن عمامه در اهل سنت، مستحب و در تشیع سنت می‌باشد. گویند که عمامه تاجِ فرشتگان است. عمامه سیاه برای سادات و سفید برای عام می‌باشد.
شخصی به نام ابوالاسود ذُؤلی در مورد عمامه می‌گوید:«: در میدان جنگ سپری است، و جلو گرما و سرما و باران را می‌گیرد. انسان را از حوادث حفظ می‌کند و بر قامت می‌افزاید».
دزدان و راهزنان به خاطر که شناخته نشود عمامه بر سر می‌کنند امروزه نیز دزدان کلاه، عمامه می‌پوشند. رییس شورای عالی صلح افغانستان، برهان الدین ربانی توسط شخصی که مواد منفجره را در عمامه‌اش جاسازی کرده بود، شهید شد. 
در افغانستان بیشتر مردم به خصوص امروزه پیرمردان لنگی می‌پوشند. طول لنگی از 3 تا 6 متر می‌رسد. در قریه‌جات نوجوانان با پوشیدن لنگی نشان می‌دهند که به سن بلوغ رسیده اند. عموم لنگی را با پیراهن و تنبان می‌پوشند.
اما با همه این‌ها، سوال این‌جا است که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، مدل موی انگلیسی کنار لنگی دوام خواهد آورد و یا خیر؟


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نقش چادری در سیاست افغانستان؛ از جنگ افغان- انگلیس تا به امروز

نجیبه مرام، کارمند دولت است. او حالا چادری نمی‌پوشد، تقریباً ۱۵ سال است بدون چادری به وظیفه می‌رود. نجیبه در رژیم طالبان زمانی‌که برای هفت...