۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

شهرک عینومینه قندهار


قندهار یکی از ولایت‌های مهم افغانستان به شمار می‌رود. این شهر در جنوب افغانستان موقعیت دارد. رود ارغنداب از میان این شهر می‌گذرد. در اطراف قندهار باغ‌های میوه از جمله انار و انگور به چشم می‌خورد. میدان هوایی بین المللی قندهار نیز در 16 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد.
مکان‌های مشهور و تاریخی شهر قندهار را می‌توان از قبیل تپه‌مندی‌گک، خرقه مبارک، مقبره‌ی احمدشاه بابا، چهل زینه ، بازار سر پوشیده نام برد.
عینو مینه یکی از شهرک‌های مرفه و شیک قندهار می‌باشد. این شهرک توسط احمد ولی خان کرزی، برادر حامد کرزی، رییس جمهور قبلی ایجاد گردید. اما زمانی که وی کشته شد، برادرش محمود کرزی کارهای نیمه تمام این شهرک را ادامه داد. در این شهرک، کارمندان عالی رتبه دولتی، سرمایه داران قندهاری زندگی می‌کنند. به گفته تاکسی‌وان شهرک عینو مینه، قیمت هر متر زمین در آنجا از 300 دالر تا 60 دالر می‌باشد. در شهرک عینومینه، بانک، شفاخانه، پارک، فضای سبز، رستورانت، بوفه، هوتل، فروشگاه ، مکتب وجود دارد. در این شهرک 40 جاده اصلی و چندین چهار راه و فواره آب به چشم می‌خورد.
در زمستان مردم قندهار نسیم منطقه‌ی ارغنداب را تنفس می‌کند و آفتاب گرم دشت بکوا برآنان می‌تابد. اما در کابل مردم «گَه آدمیزاد» تنفس می‌کنند. رُش، غذایی پرطرفدار در بین شهروندان قندهار است. تقریبا همه جاده‌های قندهار قیرریزی شده است. از جمله «جاده‌ی عیدگاه» قندهار. قدرت حامد کرزی هنوز در شهر قندهار حس می‌شود و آدم فکر می کند که حامد کرزی هنوز در اینجا رییس جمهور است. جوانان قندهار، کلاه، پیراهن خامک دوِزی گران می‌پوشند و موترهای مدل بالا سوار می‌شوند و آهنگ نغمه و فرزانه ناز می‌شنوند. اختلافات میان «زی‌ها» در قندهار هنوز ادامه دارد.
لباس پولیس قندهار شسته، تمیز، اتو کرده است. شهر قندهار امنیت دارد. در هر چهار راه موترها تلاشی می‌شوند. بیشترین پولیس قندهار را جوانان بدخشان، تخار، کابل تشکیل می‌دهند. به طور نمونه محمد از تخار و 5 سال است که در چهارراهی «شهیدان» نگهبانی می‌کند و جعفر از کابل 3 سال است که از «چهل زینه» پاسبانی می‌کند. فرمانده عبدالرازق را بعضی‌ها دوست دارند وبعضی‌ها دوست ندارد. انار در این فصل در قندهار گران است.
دو تلویزیون در قندهار وجود دارد: تلویزیون محلی دولتی قندهار و هیواد. این تلویزیون‌ها هنوز کلیپ و تصاویر حامد کرزی را نشر می‌کند. سخنرانی‌های داکتر ذاکر ناییک به شدت در قندهار طرفدار دارد. چندین روزنامه و هفته نامه از قبیل «اثر»، «سیمون»، «طلوع افغان»، «تاتوبی» به نشر می‌رسد. دو سه رادیو نیز (کلید، هیواد) در قندهار نشرات دارد. وضعیت کتابخوانی در قندهار خیلی بد است.
معامله و محاسبه‌های بزرگ در بازار قندهار به کلدار پاکستانی صورت می‌گیرد. اما صراف‌های قندهار می‌گویند که به تازه‌گی معامله‌های بزرگ به افغانی هم صورت می‌گیرد.
قندهار هرچند شهر مردانه است اما تابلوهای آرایش گاه‌های زنانه در کوچه پس کوچه های شهر به فراوان دیده می‌شود. برقع آبی رنگ را زنان پیرمی پوشند و برقع‌های که رنگ‌های شوخ و تیز دارند را دختران قندهار می‌پوشند. قندهاری‌ها به شدت کوشش می کند که شهری شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نقش چادری در سیاست افغانستان؛ از جنگ افغان- انگلیس تا به امروز

نجیبه مرام، کارمند دولت است. او حالا چادری نمی‌پوشد، تقریباً ۱۵ سال است بدون چادری به وظیفه می‌رود. نجیبه در رژیم طالبان زمانی‌که برای هفت...