۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

چکر به مزار


چند روز قبل، سه جهانگرد ترکی، به ولایت بلخ آمده بودند. آن‌ها می‌خواستند که از خانه‌ی پدری مولانا دیدن کند. رهنمای این توریست‌ها گفت :« زمانی که نزدیک به خانه مولانا رسیدیم، گفتند موتر را جایی توقف بده تا وضو بگیریم و بعد داخل خانه پدری مولانا شویم. وقتی آنان به خانه پدری مولانا رسیدند،  با یک خرابه را روبه رو شدند، شوکه  شدند. تا دو روز در این باره حرف نمی‌زدند.»
مزار شریف مرکز ولایت بلخ است. ولایت بلخ یکی از ولایت‌های شمالی کشور و یک شهر بندری می‌باشد و  بیشتر از یک میلیون نفوس دارد. ولایت بلخ یکی از مکان‌های باستانی جهان  به شمار می‌رود.
در ولایت بلخ آثار تاریخی زیادی وجود دارد می‌توان از روضه سخی، آتشکده نوبهار، مسجد خواجه ابونصر پارسا، دیوارفرهیختگان، بالاحصار بلخ، کتابخانه مولانا خسته  و ده‌ها مکان باستانی دیگر نامبرد.
در سال‌های اخیر شهر مزار شریف بازسازی شده است. تقریبا تمام جاده‌های این شهر اسفالت و به شکل معیاری آن نامگذاری شده است. چوک‌های این شهر توسط تاجران درست و بازسازی گردیده است. بازارهای تجاری زیادی در اطراف روضه سخی ساخته شده است. مزار شریف یک شهر نسبتا بندری و تجاری می‌باشد. عطا محمد نور والی بلخ، جنرال دوستم معاون رییس جمهور و محمد محقق معاون اجراییه کشور، در بلخ طرفدارانی زیادی دارند. عکس  عطا محمد نور در بخش‌های  زیادی از شهر به چشم می‌خورد. مردمان بلخ، قابلی و چاینکی را بیشتر دوست دارند.
در این شهر چندین ایستگاه تلویزیون و رادیو موجود است. در این شهر چندین رسانه چاپی نیز وجود دارد. چند روز قبل، «تیتر اول» یکی از هفته نامه‌های این شهر در میان جوانان بحث برانگیز شده بود. در مکان‌های فرهنگی شهر مزار شریف، تابلو ها و عکس‌های نوید بخش بر دیوار ها آویزان می‌باشد. باوجود که در فصل رخصتی‌های مکاتب و دانشگاه قرار داریم جوانان به  کتابخانه عامه شهر سر می‌زنند.
روضه سخی، معروف ترین مکان این شهر است و در مرکز شهر قرار گرفته دارد. دختران و پسران قرارهای عاشقانه شان را در صحن این روضه انجام می‌دهند. در اطراف روضه سخی دست‌فروشان قرار دارد. در این شهر در گذشته  داستان عاشقانه‌ای نیز اتفاق افتاده است که نمایان‌گر عشق ستیزی این شهر است: رابعه بلخی، شاعر پارسی گو، عاشق غلامی به نام بکتاش می‌شود، از این ماجرا برادرش حارث با خبر می‌گردد.  حارث  دستور می‌دهد که او را در حمام رگ بزنند و بکشند. آرامگاه این عاشق و شاعر در حاشیه شرق مسجد خواجه ابونصر پارسا قرار دارد.
یکی از بزرگترین شهرک‌های که به  تازه‌گی در مزار درست شده است، شهرکی ست با نام «خالد ابن ولید». این شهرک از هشت بخش بزرگ تشکیل شده است. گویند که در آینده، مکانی مهم برای این شهر خواهد بود. جوانان بلخ موترهای مدل بالا سوار می‌شوند.
معروف ترین بازی در این شهر«بزکشی» است. بلخ  چندین میدان بزکشی  بزرگ دارد. یک روز قبل از مسابقه؛ اسب سواران، اسب‌های شان را به «هوا خوری» می‌آورند.
میدان هوایی این ولایت به صورت معیاری درست شده است. سوغات این شهر«شیرپره» و «حلوای کنجد» است.







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نقش چادری در سیاست افغانستان؛ از جنگ افغان- انگلیس تا به امروز

نجیبه مرام، کارمند دولت است. او حالا چادری نمی‌پوشد، تقریباً ۱۵ سال است بدون چادری به وظیفه می‌رود. نجیبه در رژیم طالبان زمانی‌که برای هفت...